Voor het coronavirus was er een crisis over het massatoerisme in Amsterdam, de bewoners voelden zich vervreemd door de hoardes van ruige bezoekers, vuilnisbelten en parken, lawaai en openbare ordeverstoring in het historische centrum van de stad.

Als gevolg van de pandemie ging de mooie, 500 jaar oude Nederlandse stad van gemiddeld ongeveer 55.000 bezoekers per dag naar bijna nul.

Nu Nederland, zoals het grootste deel van de rest van Europa, weer openstaat voor maandenlange beperkingen, willen velen in Amsterdam er zeker van zijn dat de stad zich ontdoet van het massatoerisme en terugkeert naar de bezoekersaantallen zoals die rond 2014 waren, voordat de situatie uit de hand liep van goedkope vluchten, Airbnb en budgetreizen.

Koffiewinkels, Wallen


“De schaars geklede sekswerkers in bordeelramen in kleine steegjes zoals de Stoofsteeg in de rosse buurt waren weg, net als de hordes toeristen die er komen staren; coffeeshops op historische pleinen zoals het Rembrandtplein en het Leidseplein kregen de bezoekers die de stad met duizenden afdalen voor de wiet die ze verkopen, niet te pakken”, meldt Bloomberg.

Het is niet de eerste keer in de afgelopen jaren dat Amsterdam probeert de aantallen en de kwaliteit van haar bezoekers te beheersen en een duurzaam toerisme te ontwikkelen dat duurzame werkgelegenheid creëert en tegelijkertijd de schade van de industrie minimaliseert.

De prognose voor 2020 voor internationale reizen in het algemeen – vóór de pandemie – was een stijging van 3% tot 4%.

Meer Belastingen voor Toeristen

Hoewel Amsterdam sinds vorig jaar een van de hoogste toeristenbelastingen van Europa heeft met €3 per persoon per nacht – opgeteld bij de belasting van 7% van de prijs van een kamer en Airbnb zijn tarieven met 10% per nacht verhoogt terwijl cruisepassagiers €8 per persoon in rekening werden gebracht – had het overtoerisme de cijfers niet radicaal verzwakt.

Met slechts 870.000 inwoners trekt Amsterdam volgens de officiële statistieken meer dan 19 miljoen nachtelijke bezoekers per jaar. Sommigen vinden dat aantal echter terughoudend, omdat particuliere vakantiewoningen niet altijd officieel worden geregistreerd.

Het belangrijkste doel van de vraag van de burgers is om maatregelen af te dwingen die het aantal bezoekers effectief zullen beperken tot 12 miljoen overnachtingen per jaar, beschouwd als “de beheersbare niveaus van 2014”.

“Dit is een enorme strop voor alle ondernemers die zich richten op toeristen. Maar het biedt ook een welkome pauze voor alle inwoners die zich steeds meer vervreemd voelen van hun stad”, aldus de petitie.

Wat het voorstel wil is om de focus van alle nieuwe maatregelen te veranderen van het behandelen van de stad als een plek voor toeristen naar een plek waar de bewoners centraal staan, zodat “toeristen niet een pretpark bezoeken maar een levendige stad met een gevarieerde buurt economie”.

Gezien het feit dat die 19 miljoen jaarlijkse bezoekers een omzet van meer dan 6,8 miljard dollar betekenen, zal de stad een beter evenwicht moeten vinden tussen bezoekers en de lokale bevolking.

Een van de voorgestelde veranderingen is de motie die oproept tot de terugkeer van Amsterdam naar haar inwoners:

  • De oprichting van “cannabispassen”, die al bestaan in andere delen van het land. De burgemeester van de stad had al aangekondigd het aantal coffeeshops dat marihuana verkoopt te zullen verminderen en de rosse buurt te zullen “opruimen”.
  • Het verbieden van buitenlandse bezoekers om drugs te kopen, wat ook al een maatregel is in de praktijk in sommige zuidelijke provincies van het land.
  • Een geheel of gedeeltelijk verbod op vakantieverhuur en op uitbreidingen in de huidige hotels.
  • Een nieuwe verhoging van de toeristenbelasting en een herevaluatie om de zes maanden
  • De oprichting van een nieuw “raadslid voor toerisme en levenskwaliteit”-bureau dat zich bezighoudt met het behoud van het maximum aantal overnachtende bezoekers en dat maatregelen voorstelt om de omstandigheden voor de bewoners te verbeteren
  • Het gebruik van de extra opbrengst van de belasting om de problemen van het toerisme tegen te gaan en de levenskwaliteit van de plaatselijke bevolking te verbeteren

Volgens The Telegraph “blijkt uit een onderzoek van het Amsterdamse onderzoeks-, informatie- en statistiekbureau dat ongeveer 42% van de Britse bezoekers zegt minder vaak terug te komen naar Amsterdam als ze daar geen cannabis zouden mogen kopen”.

Moe van het toestaan


In een recente brief aan het stadsbestuur stelde Femke Halsema, de eerste vrouwelijke burgemeester in de geschiedenis van de stad, voor om niet alleen de rosse buurt van de stad schoon te maken, maar deze ook volledig uit het centrum van de stad te verplaatsen, onroerend goed te kopen en vergunningen te beperken om ervoor te zorgen dat de oude stad niet alleen bezaaid is met winkels voor toeristen die souvenirs, cannabis en junkfood verkopen, maar ook bedrijven aantrekt waar de bewoners werken, kruidenierswinkels en verkooppunten voor de catering en woningen waar ze weer kunnen gaan wonen.

Voor de inwoners van de stad – bekend om de tolerante houding die hen ertoe bracht de miljoenen toeristen die hun stad bezochten om wiet te roken in de coffeeshops en te lonken naar de legale prostituees in de ramen van de rosse buurt – was het al te veel geworden.

De coronavirusepidemie die de leegloop van de stad heeft geforceerd, biedt de mogelijkheid om de lang gewenste controles op te leggen.

In een artikel met de titel Call To End Mass Tourism schreef de Nederlandse Recensie: “De inwoners van Amsterdam zijn moe van de toeristen. Zij grijpen het coronavirus aan als een kans om op te roepen tot hervorming van het massatoerisme in de stad”.

Het voegt eraan toe dat de afname van het aantal bezoekers als gevolg van de pandemie weliswaar wijdverspreide economische gevolgen heeft voor het lokale bedrijfsleven, maar dat de bewoners toch genieten van de pauze.

“Hoe vernietigend het ook is, het virus heeft ons de mogelijkheid geboden om ons een andere wereld voor te stellen – een wereld waarin we beginnen te ontkolen, en lokaal blijven,” merkt The Guardian op. “De afwezigheid van toerisme heeft ons gedwongen om na te denken over manieren waarop de industrie kan diversifiëren, inheems kan worden en haar afhankelijkheid van de alles zingende, alles dansende koolstoframp die de wereldwijde luchtvaart is, kan verminderen.”

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *